Ik ben van oorsprong een chaoot. En dan bedoel ik niet van die mensen die zichzelf chaotisch noemen, terwijl ze altijd alles strak geregeld hebben. Nee ik ben, zeg maar gerust, een ras chaoot.
Snap je dan hoe hard ik moest lachen toen mij een paar jaar geleden gevraagd werd om trainingen in Timemanagement te geven? Wie? Ik? Timemanagement? Nooit! Dacht ik toen….
Nu, drie jaar later, en al heel wat trainingen verder, heb ik geen seconde spijt. Wat een verademing om mensen te kunnen helpen die hun hoofd vol hebben, in de waan van de dag leven en het overzicht kwijt zijn. En het voelt heel dankbaar dat ik ze kan helpen bewustere keuzes te maken, meer overzicht te krijgen en balans te vinden.
Maar zoals een kok thuis ook wel eens iets laat aanbranden, komt zo nu en dan die chaotische kant van mij weer voorzichtig om de hoek kijken. Bijvoorbeeld bij mijn project ‘de website’. Daar zit maanden lang werk in samen met de ontwerpers. Het verloopt redelijk vlekkeloos. So far so good. Tot ineens die deadline in zicht komt. Dan zit ik er zo midden in dat ik even vergeet hoe ik ook alweer overzicht kan houden. Dan voelt het alsof ik nog weken werk heb liggen en heb geen idee waar ik moet beginnen en hoe ik het af moet krijgen. Terwijl het achteraf best mee valt. De meest waardevolle tip die ik anderen geef, en waar ik zelf ook profijt van heb, is om alles wat je nog moet doen op te schrijven. Pak gewoon pen en papier en haal het uit je hoofd. Wanneer je zaken uit je hoofd haalt dan heb je namelijk meer ruimte om na te denken. En weet je zeker dat je de zaken, die je nog moet doen, gaat onthouden.