Ken je dat? Je collega vraagt jou iets te doen. Je hebt besproken wat de bedoeling is. Vol goede moed ga je aan de slag. Maar als je terugkomt met het resultaat dan is het anders dan hij/zij voor ogen had.
Hoe komt dat?
Effectief communiceren is een vaardigheid die best uitdagend is. Want hoe weet je nou of die ander je goed begrepen heeft? Feit is dat we allemaal communiceren vanuit ons eigen referentiekader. Iedereen verwerkt informatie op een andere manier. Normen, waarden, ervaringen, opleiding en cultuur zijn voorbeelden die invloed hebben op ons referentiekader. Op hoe wij de wereld waarnemen. Omdat iedereen een eigen referentiekader heeft gebeurt het nog wel eens dat er ruis komt op de lijn.
Check check dubbel check
Maar hoe zorg je nou dat je zeker weet dat die ander jou begrijpt?
Alles begint bij aannames; ik merk vaak dat mensen gaan invullen voor de ander en er vanuit gaan de ander hen wel begrijpt. Dat is de grootste valkuil van communicatie. Door te controleren of je de ander goed begrepen hebt ga je effectiever communiceren.
Maar hoe doe je dat dan in de praktijk? Dat begint bij goed luisteren. Er zijn 2 basis principes die je daarbij helpen:
Stel een open vraag. Bijvoorbeeld: hoe zie je dat voor je?
Na het antwoord vat je samen.
Met samenvatten laat je de ander merken dat je oprecht luistert. En voor jezelf is het een mooie tool om te checken of je de ander begrijpt. Je kunt daarbij de volgende woorden gebruiken: “Dus als ik het goed begrijp… “of “Wat je bedoelt is….?”
Tip: gebruik bij het samenvatten zoveel mogelijk dezelfde woorden als die van je gesprekspartner.